Je hebt als zzp-er geen personeel, maar wat is je verhaal?

zzp-ers en hun aantrekkingskracht - Poelman fietsElke ondernemer z’n eigen verhaal. Neem nu de Poelman fiets. poelman-fiets.nl

 

Het aantal zzp-ers blijft groeien. In 1996 telde Nederland 330.000 zzp-ers, in 2014 800.00 en in 2018 1,1 miljoen. Kennelijk een aantrekkelijke tak van sport. Maar hoe kom je als zzp-er aan klanten?

Zzp-ers zijn mensen die op hun eigen manier ondernemen. Zij hebben geen personeel.
Het grote voordeel is dat je als zzp-er je eigen tijd kunt indelen en dat je net zo veel kunt verdienen als je wilt en kunt.

Voor zzp-ers is het dus erg belangrijk om een werkend verdienmodel te hebben, want geen omzet, geen inkomen.

Veel gevraagd worden

Natuurlijk kun je op basis van een lucratief uurtarief jezelf verhuren. Je bent bijvoorbeeld een zeer ervaren heftruck-chauffeur en in een magazijn hebben ze geregeld precies iemand nodig zoals jij. Iemand die niet alleen met pallets vliegensvlug kan manoeuvreren, maar ook iemand die snel is van begrip en altijd meedenkt en klaarstaat.
Maar wat als ze je even later niet meer nodig hebben? Dan heb je weer een ander magazijn nodig om je uren te maken.
Dit model is heel interessant met veel vraag en weinig aanbod. Als opdrachtgevers in de rij staan om je in te huren.

Maar als je erg inwisselbaar bent, de vraag gering is en het aanbod groot, dan moet je iets anders verzinnen. Je moet je onderscheiden met een bepaalde aanpak, waardoor je een oplosser wordt met een unieke formule.

Minder inwisselbaar worden

glazenwasser

• Je bent een glazenwasser die met zelf ontwikkelde apparatuur veel sneller, beter en goedkoper glazen wast dan andere glazenwassers. Je sluit vervolgens lucratieve contracten af met eigenaren van grote gebouwen en mogelijk huur je dan weer andere mensen in die met je apparatuur je klanten bij langs gaan. Steeds meer beheerders van gebouwen weten je te vinden omdat ze willen besparen op schoonmaakkosten.

meubellijn

• Je maakt als timmerman een eigen meubellijn die je vervolgens op marktplaats aanbiedt. Als anderen je meubels ergens zien, worden ze ook enthousiast en gaan ze je bellen, want ze willen ook deze stoelen, tafels en banken. Je weet de gevoelige snaar te raken van mensen met grote leefruimtes die traditionele bankstellen maar saai vinden. De aanvragen lopen maar door, waardoor het tijd wordt om anderen in te schakelen.

Toyota Landcruisers

• Je was automonteur, maar droomde altijd al van een eigen autohandel. Je hebt bijvoorbeeld bij een merkdealer jarenlang gesleuteld aan alle mogelijke Toyota’s, maar Landcruisers vond je het meest interessant. Je weet dat de motoren van Landcruisers vrijwel onverslijtbaar zijn. Je koopt op marktplaats gemankeerde Landcruisers waarvan je weet dat de meeste mensen niet door het probleem heen kunnen kijken en knapt ze in je werkplaats op. Ze hoeven ook niet als nieuw te zijn, want de markt heeft geen enkele moeite met een klein deukje hier of een krasje daar.  Vervolgens verkoop je opgeknapte auto’s met een garantie van 6 maanden voor 5.000 euro meer door.
Steeds meer mensen weten je te vinden omdat je betrouwbaar bent. Vooral senioren die op een sportieve, maar wel veilige manier willen reizen. Inmiddels heb je ook tot camper omgebouwde Toyota Landcruisers in de verhuur.

Wat valt je op aan deze verhalen?

De ondernemers leveren een onderscheidende kwaliteit waarover in positieve zin gepraat wordt. Hierdoor trekken klanten andere klanten aan en je website draagt hier ook aan bij.

Ook minder inwisselbaar online

Denk je erover om je website te verbeteren? Vraag je dan af: wat maakt mij zo onderscheidend en waardevol dat mensen bij mij willen kopen. En ga dan pas met je website aan de slag.

 


beter online is het publicatie platform van Impactory