Hup, nog een distributiecentrum erbij van 25.000 m2

– Over de onstuimige groei van online shopping
– Over kansen voor winkeliers ondanks online shopping
– Over het belang van onderscheiden en waarde toevoegen voor elke ondernemer

Snapshot op een grauwe dag vanaf de A28 ten noorden van Zwolle (2 februari 2019).
Begin 2019 het grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum van de wereld.

 

Wehkamp Zwolle

Geregeld rij ik over de A28 via Zwolle naar Drenthe. Zo was ik in de tweede helft van 2018 getuige van de razendsnelle bouw van een tweede distributiecentrum van Wehkamp op industrieterrein Hessenpoort.

Links zie je op bovenstaande foto het ‘oude’ distributiecentrum, het wittere gebouw rechts is er in de tweede helft van 2018 aan toegevoegd (ja, slechte foto).


Koning Willem Alexander opent het distributiecentrum van Wehkamp in Zwolle (23-09-2015).
Het persbericht van Wehkamp stelde: “de Nederlandse consument doet over 10 jaar de helft van alle aankopen online”. (persfoto Wehkamp)

 

Het ‘oude’ distributiecentrum werd in 2015 geopend. Je zou zeggen dat ze toen al rekening hadden gehouden met een groeiende vraag. Kennelijk ging de groei zo hard dat het alweer tijd werd voor nog een gigantisch dc.

Het hele complex heeft nu een oppervlak van 60.000 m2.
En volgens logistiek.nl is Wehkamp nu het grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum ter wereld. Het aantal opslaglocaties gaat naar 525.000 en de orderpickcapaciteit is 196.000 items per dag (per dag!).

Wehkamp is van oudsher natuurlijk als postorderaar een hele grote jongen. En met online-shopping zit het tij nu ook nog eens helemaal mee.

Wat moet je nog als winkelier

Als je zo’n enorm complex langs de snelweg tegenkomt en je hebt bijvoorbeeld een kledingwinkel die voor geen meter loopt, dan zakt de moed je natuurlijk helemaal in de schoenen. Wat moet je nog?

Als je het hoofd boven water wilt houden, dan moet je het in ieder geval anders aan gaan pakken. Een concept waar het draait om beleving en service bijvoorbeeld of een niche in de markt waardoor ze van heinde en verre naar je toekomen.

Ja maar…. zal dan waarschijnlijk je antwoord zijn…

Een kledingwinkel kan zelfs in deze tijd nog lopen als een trein. Een voorbeeld hiervan zag ik namelijk ook afgelopen jaar.

(bron MijnModewereld.nl)

Het betreft een winkel in De Wijk, een dorp in Drenthe net op de grens van Overijssel en Drenthe. Een winkel waar het hele noorden van Nederland kleding lijkt te kopen. Althans mensen die gaan voor kwaliteit en beleving.

De winkel, die al sinds 1951 in De Wijk kleding verkoopt, onderging net als Wehkamp ook in 2018 een ingrijpende verbouwing. Diverse panden werden gesloopt en opnieuw opgebouwd.
Zie hier hoe Mijn Modewereld tijdens de verbouwing in 2018 klanten op de hoogte bracht van de ontwikkelingen.

Service en kwaliteit wint altijd

Als ik de directie van Mijn Modewereld zou vragen wat hun geheim is, dan denk ik dat ik wel weet wat ze gaan zeggen: degelijke kwaliteit, goede service en geregeld een actie voor vaste klanten.

Met die combinatie zorg je ervoor dat iedereen in de noordelijke provincies dit adres aan elkaar doorvertelt. En als nieuwe klanten ook weer blij worden van de service en kwaliteit vertellen die het ook weer door.

Zowel online als offline

Het blijkt dus dat winkels met een goed concept heel succesvol kunnen zijn.

En wat voor fysieke winkels geldt, geldt ook voor online ondernemen, een goed concept is een voorwaarde voor succes. Nog een leuk voorbeeld hiervan: www.woodenmade.nl

Een student aan de TU in Eindhoven liet zich in 2013 inspireren door een buitenlandse advertentie. Een paar weken later was hij met ca. 10 orders per dag één van dé aanbieders van houten zonnebrillen in Nederland.

 

 

 

 

Zo lang houten zonnebrillen hip zijn, heeft deze website aan bezoekers geen gebrek.

bron: woodenmade.nl

 

Online marketing lijkt dus te beginnen met afbakening van je activiteiten. Vervolgens profileren met kwaliteit en service. En ten slotte geregeld je relaties verrassen met aanbiedingen.

 


beter online is het publicatie platform van Impactory