Kansen voor iedereen in elke markt

Voor elke ondernemer zijn er kansen. Die kansen beginnen met een goed idee.
Dit artikel gaat over Wehkamp, van oudsher een postorderaar gespecialiseerd in kleding, en over een fysieke kledingwinkel die ook maar blijft groeien.
Voor iedereen lijkt er ruimte in de markt, als je idee maar goed is.

Hup, nog een distributiecentrum erbij van 25.000 m2

Geregeld rij ik over de A28 via Zwolle naar Drenthe. Zo was ik in de tweede helft van 2018 getuige van de razendsnelle bouw van een tweede distributiecentrum van Wehkamp op industrieterrein Hessenpoort.


Snapshot op een grauwe dag vanaf de A28 ten noorden van Zwolle (2 februari 2019).

Het grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum van de wereld.

Op bovenstaande foto zie je links het ‘oude’ distributiecentrum, het wittere gebouw rechts is er in de tweede helft van 2018 aan toegevoegd (ja, slechte foto in een mistig landschap).

Op 23 september 2015 opent Koning Willem Alexander het distributiecentrum van Wehkamp in Zwolle.
Het persbericht van Wehkamp stelde: “de Nederlandse consument doet over 10 jaar de helft van alle aankopen online”.
(persfoto Wehkamp)

Bekijk hier het filmpje op YouTube: Koning opent gigantisch distributiecentrum Wehkamp. (Kennelijk hangt er nogal eens mist daar vlak boven Zwolle.)

Het ‘oude’ distributiecentrum werd in 2015 geopend. Je zou zeggen dat ze toen al rekening hadden gehouden met een groeiende vraag. Kennelijk ging de groei zo hard dat het alweer tijd werd voor nog een gigantisch dc.

Volgens logistiek.nl was Wehkamp in 2015 het grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum ter wereld.

Met de uitbreiding in 2019 is oppervlakte uitgebreid naar 60.000 m2 (6 hectare!), heeft Wehkamp 525.000 opslaglocaties en is de orderpickcapaciteit 196.000 items per dag (!).

En nog iets over duurzaamheid: op het dak liggen 10.000 zonnepanelen, waarmee 40% van de eigen energiebehoefte wordt gegenereerd. Met dit oppervlak heeft Wehkamp het grootste zonnepanelendak van Nederland.

Wehkamp was van oudsher als postorderaar al een belangrijke retailer. Met de trend online-shopping zit het tij nu ook nog eens helemaal mee.

Wat moet je nog als winkelier?

Als je zo’n enorm complex langs de snelweg tegenkomt en je hebt bijvoorbeeld een kledingwinkel die voor geen meter loopt, dan zakt de moed je natuurlijk helemaal in de schoenen. Wat moet je nog?

Als je het hoofd boven water wilt houden, dan moet je het in ieder geval anders aan gaan pakken. Een concept waar het draait om beleving en service bijvoorbeeld, of een niche in de markt waardoor ze van heinde en verre naar je toekomen.

‘Ja maar’ zul je dan waarschijnlijk denken…

Maar een kledingwinkel kan zelfs in deze tijd nog lopen als een trein. Een voorbeeld hiervan zag ik namelijk ook afgelopen jaar.

(bron MijnModewereld.nl)

Het betreft een winkel in De Wijk, een dorp in Drenthe net op de grens van Overijssel en Drenthe. Een winkel waar het hele noorden van Nederland kleding lijkt te kopen. Althans mensen die gaan voor kwaliteit en beleving.

De winkel, die al sinds 1951 in De Wijk kleding verkoopt, onderging net als Wehkamp ook in 2018 een ingrijpende verbouwing. Diverse panden werden gesloopt en opnieuw opgebouwd.

Service en kwaliteit winnen altijd

Als ik de directie van Mijn Modewereld zou vragen wat hun geheim is, dan denk ik dat ik wel weet wat ze gaan zeggen: goede kwaliteit, goede service en geregeld een actie voor vaste klanten.

Met die combinatie lijkt Mijn Modewereld het voor elkaar te krijgen dat iedereen in de noordelijke provincies dit adres aan elkaar doorvertelt. Zo lijkt het succes als een sneeuwbal door te rollen.

Zowel online als offline

Of winkels fysiek aanwezig zijn of alleen online, het lijkt er op dat vooral het concept bepalend is voor het succes. Hoe hard je ook werkt om je kassa te laten rinkelen, als het idee niet aansluit op een wens dan kun je beter eerst aandacht besteden aan je idee (dus afbakenen voor wie je welke oplossing wilt zijn).

Als spelers zoals Wehkamp vooral gaan voor een breed assortiment voor een groot publiek, zullen nieuwkomers het vooral moeten zoeken in een smal assortiment voor een meer kleiner publiek. Dus een specialistisch assortiment voor mensen met een specifieke wens.

Een voorbeeld hiervan is www.woodenmade.nl.

Een student aan de TU in Eindhoven liet zich in 2013 inspireren door een buitenlandse advertentie. Een paar weken later was hij met ca. 10 orders per dag één van dé aanbieders van houten zonnebrillen in Nederland.

 

 

 

Zo lang houten zonnebrillen hip zijn, heeft deze website aan bezoekers geen gebrek.

bron: woodenmade.nl

 

Online marketing lijkt dus te beginnen met het bepalen van je specialisme. Vervolgens profileren met een verrassend assortiment. En tenslotte je bezoekers verleiden met aantrekkelijke content (waaronder aanbiedingen) en service (zoals gemak en garantie).


impactory  •  meer bereiken met je website