Vraag je niet af wat mensen drijft om te kopen

– Vraag je niet af met welke argumenten je meer kunt verkopen
– Vraag je af wat jou drijft om te ondernemen
– Bekijk ook wat Simon Sinek hierover te melden heeft

 

Piramide van Maslov voor beginners

 

Het is zaterdagmiddag en het is mooi weer. Je kijkt vanaf een toren op een plein. En aan dat plein zitten allemaal winkels (nog wel).

Op het plein zie je heel veel mensen heen en weer lopen. Honderden mensen die zich in alle richtingen verplaatsen, alleen, samen, snel, langzaam, ook mensen die hier een daar op een bankje zitten.

Waar zijn al die mensen eigenlijk mee bezig, vraag je je af. Het lijken wel mieren. Kennelijk wil iedereen voordat de winkels sluiten nog iets voor elkaar krijgen. Maar wat? En weten ze zelf eigenlijk wel waar ze mee bezig zijn?

 

 

Streven naar geluk is iets heel persoonlijks. We zijn er elke dag mee bezig en iedereen doet dat op z’n eigen manier, vooral intuïtief.

 

Als je als consument weet wat er allemaal te koop is, dan wil je van alles. En omdat onze mogelijkheden beperkt zijn, moeten we keuzes maken. Consumptiegedrag is een ogenschijnlijk ondoorgrondelijk proces, waar ondernemers steeds minder invloed op lijken te hebben. En dat houdt de spanning er lekker in, zowel voor mensen die zich oriënteren op een aankoop, als voor mensen die graag willen leveren.

” The only happy people I know are the ones who are working well at something they consider as important. ”
Abraham Maslow

En nu de aanbod-kant van het verhaal

We kunnen om het gedrag van consumenten te begrijpen, net als Maslov, de verlangens van een doelgroep proberen te ontrafelen en bestuderen, maar komen we daar in deze tijd wel verder mee?

Verkoop je ijs, verkoop je Spaanse les, verkoop je kleding aan consumenten?
Verkoop je auto’s, computers of service aan ondernemers?

Wat je ook aanbiedt, pas als je weet welke verlangens mensen hebben, kun je proberen om ze met argumenten en verleidingstechnieken, in vervulling te laten gaan. Maar wie zit er nog op verkoopverhalen te wachten?
Bovendien: vaak zitten achter verlangens weer diepere verlangens. En vaak draait een koopwens niet om argumenten, maar om gevoel.

Als je mensen meer wilt laten kopen, gaat het om een betere uitstraling van je kwaliteit. Je wilt dat mensen enthousiast worden en ook na een aankoop kwaliteit ervaren, zodat je verhaal geleidelijk verspreid wordt.

Het gaat dan om de vraag: Wat draagt mijn oplossing bij aan het geluk van anderen en hoe komt mijn verhaal bij de juiste mensen terecht?

Naarmate het kernidee van je onderneming beter tot uiting komt, geef je mensen die hier affiniteit mee hebben een beter gevoel en trek je ze sterker aan.

Met de juiste uitstraling van je kernidee komen mensen vanzelf naar je toe, omdat ze van je gehoord hebben of omdat ze op je website zijn terechtgekomen.

Op welk idee is jouw onderneming gebaseerd? En vanuit welke motivatie?
Door de tijd te nemen om deze vragen te beantwoorden, ontstaan geleidelijk inzichten hoe je idee vorm te geven. En hoe je idee te verspreiden.

Bekijk ook onderstaand fragment uit de beroemde Tedtalk ‘Golden Circle’ van Simon Sinek.

” Don’t try to sell stuff and service what people need, share your concepts with people who believe what you believe. ”
Simon Sinek

Of bekijk de volledige versie van de Tedtalk ‘Golden Circle’ van Simon Sinek (18 minuten).

 


beter online is het publicatie platform van Impactory