Vraag je niet af wat mensen drijft om te kopen

Vraag je niet af met welke argumenten je meer kunt verkopen. Vraag je af wat jou drijft om te ondernemen. Bekijk hier ook wat Simon Sinek hierover te melden heeft.

Het is zaterdagmiddag en het is mooi weer.

Je kijkt vanaf een toren op een plein.

En aan dat plein zitten allemaal winkels (nog wel).

Op het plein zie je heel veel mensen heen en weer lopen.

Honderden mensen die zich in alle richtingen verplaatsen, alleen, samen, snel, langzaam, ook mensen die hier een daar op een bankje zitten.

Waar zijn al die mensen eigenlijk mee bezig, vraag je je af.

Het lijken wel mieren.

Kennelijk wil iedereen voordat de winkels sluiten nog iets voor elkaar krijgen. Maar wat?

Piramide van Maslov voor beginners

Streven naar geluk is iets heel persoonlijks.

We zijn er elke dag mee bezig en iedereen doet dat op z’n eigen manier, vooral intuïtief.

Als je als consument weet wat er allemaal te koop is, dan wil je van alles.

En omdat onze mogelijkheden beperkt zijn, moeten we keuzes maken.

Consumptiegedrag is een ogenschijnlijk ondoorgrondelijk proces, waar ondernemers steeds minder invloed op lijken te hebben.

En dat houdt de spanning er lekker in, zowel voor mensen die zich oriënteren op een aankoop, als voor mensen die graag willen leveren.

Man is a perpetually wanting animal.

Abraham Maslow

We kunnen om het gedrag van consumenten te begrijpen, net als Maslov, de verlangens van een doelgroep proberen te ontrafelen en bestuderen, maar komen we daar in deze tijd wel verder mee?

Verkoop je ijs, verkoop je Spaanse les, verkoop je kleding aan consumenten?

Verkoop je auto’s, computers of service aan ondernemers?

Wat je ook aanbiedt, pas als je weet welke verlangens mensen hebben, kun je proberen om ze met argumenten en verleidingstechnieken, in vervulling te laten gaan.

Maar wie zit er nog op verkoopverhalen te wachten?

Bovendien: vaak zitten achter verlangens weer diepere verlangens.

En vaak draait een koopwens niet om argumenten, maar om gevoel.

Je kunt mensen pas wat laten kopen als ze enthousiast worden van het enthousiasme waarmee je een bepaalde kwaliteit aanbiedt.

Het gaat dan om de vraag wat je oplossing bijdraagt aan het geluk van anderen.

Dus om het idee waarop je oplossing is gebaseerd.

Verhelder het idee van je onderneming.
Daarmee trek je meer mensen aan die er affiniteit mee hebben.
Henk Westerhuis

Door je idee beter uit te stralen komen mensen vanzelf naar je toe, omdat ze van je gehoord hebben of omdat ze op je website zijn terechtgekomen.

Op welk idee is jouw onderneming gebaseerd?

En wat maakt je idee zo aantrekkelijk?

Bekijk ook onderstaand fragment uit de beroemde Tedtalk ‘Golden Circle’ van Simon Sinek.

Don’t try to sell stuff and service what people need, share your concepts with people who believe what you believe.
Simon Sinek

Of bekijk de volledige versie van de Tedtalk ‘Golden Circle’ van Simon Sinek (18 minuten).


impactory  •  meer bereiken met je website