Over de voordelen van specialiseren

Over de Bahco en specialiseren als strategie

 

– Waarom we de Engelse sleutel Bahco noemen
– Wat we van Bernard August Hjorth kunnen leren
– Wat we moeten weten vóór we gaan meten

 

Van het weekend merkte ik weer even hoe handig een Bahco is. En wie aan een Bahco denkt, denkt aan de ‘sleutel met de schroef’ en andersom.

Schroefdraad werd al honderden jaren vóór de jaartelling door de Egyptenaren toegepast in wijnpersen. Maar hoe oud is de bekende zeskantige vorm van moeren en bouten eigenlijk? Geen idee.

Wel bekend is dat pas in de tweede helft van de 18e eeuw de verstelbare steeksleutel werd uitgevonden in Engeland. Ze werden daar namelijk gek van al die verschillende Engelse en Europese maten van bouten en moeren.
 De vinding staat te boek als een vinding van de Engelse ingenieur Richard Clyburn. Wie ook wel wordt genoemd als de uitvinder is Edwin Beard Budding, beter bekend als de uitvinder van de grasmaaier. Een Engelse vinding in ieder geval, vandaar de naam Engelse sleutel.

Een eeuw later kwam de Engelse sleutel ook onder de aandacht van de Zweedse uitvinder Johan Petter Johansson. Hij verbeterde het idee en vroeg hiervoor in 1891 patent aan.

De Bahco als nichemarkt

Bahco - Niche marketing

Wereldwijd waren een eeuw geleden miljoenen loodgieters, monteurs en installateurs aan het hannesen met het los- of vastdraaien van moeren en bouten. Alleen… de maatvoering van ijzerwaren was nog niet DIN-genormeerd. De verstelbare steeksleutel was dus voor veel mensen veel waard, maar Johansson was geen marketingman, maar een uitvinder…

In 1916 verkocht Johansson de rechten op de verbeterde Engelse sleutel (de ställbar skrufnyckel) aan Bernard August Hjorth en Co. Het gereedschap kreeg de merknaam Bahco. En als gevolg van het enorme succes werd het bedrijf in 1954 omgedoopt naar het paradepaardje: AB Bahco (inmiddels SNA Europe Group).

In 1998 werd de mijlpaal van honderd miljoen!!! verkochte Bahco’s behaald, ofwel door de jaren heen gemiddeld zo’n 100.000 exemplaren per maand, dus 5.000 per werkdag.

 Voordat je je website gaat optimaliseren, is het misschien goed om eerst je niche te optimaliseren.

Als Bernard August Hjorth in 1916 niet de kans had gegrepen om zich toe te leggen op de vermarkting van de Engelse sleutel, dan had niemand in de wereld ooit van ‘de Bahco’ gehoord. Hjorth was, met de kennis van nu, een pionier in niche marketing.

Maak je aanbod bijzonder
> een wezenlijke oplossing
> voor een wezenlijk probleem
> met een wezenlijke marktomvang

Zoekwoorden

Wie op online marketing zoekt, komt heel veel experts tegen die je graag helpen om beter gevonden te worden in Google. En hun oplossing is meestal SEO (search engine optimalisation) en AdWords (betaald bovenaan komen).

Zoals een timmerman overal spijkers ziet, zo gaan veel online marketing specialisten direct aan de slag met zoekwoorden.

Woorden in je website of advertentie verwerken die overeenkomen met de woorden die mensen intypen die ergens naar op zoek zijn. Een hele logische gedachte, met één nadeel: de rest van de markt wil niet achterblijven en gaat ook aan de slag met zoektermen.

 Eerst weten, dan meten, in plaats van andersom.

Er kan maar één bovenaan staan

Wie ervaren wordt als de beste, trekt de meeste klanten aan en komt dus geleidelijk bovenaan te staan in Google. Het draait dus niet alleen om zoekwoorden en gevonden worden. Het gaat er ook om dat je een wezenlijke en onderscheidende oplossing hebt.

 

Op korte termijn doen zoekwoorden hun werk. Op langere termijn komen vooral de websites bovendrijven met de beste oplossingen. Afbakening van je niche en nagaan hoe je daar minder inwisselbaar wordt, is dus naar mijn idee de eerste stap van online marketing.

 

Waarom specialiseren?
– een betere oplossing trekt meer mensen aan
– minder inwisselbaar zijn, leidt tot betere prijzen

Waarin en voor wie wil je de beste zijn

Om op termijn succes te hebben, gaat het dus om de vraag waarin je de beste wilt zijn en voor wie? De beste in een bedrijfstak, een interessegebied, een vorm van gemak… Voor een dorp, een regio, een land of mondiaal? Hoe specifieker, hoe beter. Waarin pak je een probleem of wens beter aan dan andere aanbieders? En wat maakt je daarmee waardevol?

 Profileren als dé specialist is waarschijnlijk de meest effectieve vorm van online marketing.


impactory    meer bereiken met je website