The third wave - Alvin Toffler

Terugblik op Alvin Toffler en zijn cultboek The Third Wave

Over de concepteconomie en hoe we daar als ondernemer ons voordeel mee kunnen doen.

Alvin Toffler werd in de jaren zeventig wereldberoemd als futuroloog met zijn boeken FutureShock en The Third Wave. The Third Wave gaat over de ingrijpende veranderingen die begin jaren tachtig op stapel stonden aan de vooravond van het computertijdperk.

Onlangs kwam ik het boek weer tegen, The Third Wave van Alvin Toffler. Ik weet niet meer hoe ik aan het boek kwam. Waarschijnlijk een verjaardagscadeau of aangeschaft als vakantielectuur.

Met de drie golven verbeeldde Toffler mega ontwikkelingen met onomkeerbare gevolgen voor het dagelijks leven, die elkaar steeds sneller opvolgen. De derde golf stond volgens Toffler in 1980 voor de deur.

De eerste golf draaide om de agrarische revolutie zo’n zestigduizend jaar geleden. Jagers/verzamelers wisselden hun nomadenbestaan geleidelijk in voor permanente nederzettingen in de buurt van stromend water.
Hier plaatsten zij met hun clan schapen, runderen en andere dieren achter hekken en hier ontgonnen zij stukjes grond voor het kweken van gewassen, zoals bospeen, kool en bessen.

• In de industriële revolutie zag Toffler de tweede golf. Mensen verhuisden massaal van het platteland naar plaatsen waar ‘het’ gebeurde, namelijk naar steden met fabrieken en later ook met kantoren.
Met de stoommachine kwam zo’n tweehonderdvijftig jaar geleden in Europa massaproductie op gang, dus werkgelegenheid te over. Kennelijk vonden veel mensen meer welvaart met werken in een fabriek dan werken op het land.

• In 1980 waarschuwde Toffler ons voor de derde golf, de kennisrevolutie.
Inderdaad op 12 augustus 1981 lanceerde IBM de voor iedereen betaalbare personal computer en het www ging in 1991 van start.
In vrijwel huis staan computers, vaak zijn diverse apparaten aangesloten op internet en de meeste mensen kunnen hun brood niet meer verdienen zonder met internet verbonden te zijn.

Ja, we leven overduidelijk in de kenniseconomie. Of toch niet….

Oxfam novib

Op 21 januari 2019 meldde Oxfam Novib op hun website dat de 26 rijkste mensen evenveel bezitten als de armste helft van de wereldbevolking. Deze verdeling zou je verwachten in het Romeinse rijk tweeduizend jaar geleden of in de tijd van Toetanchamon nog verder terug. Maar in de eenentwintigste eeuw houd je dit toch niet voor mogelijk? Iedereen heeft immers – zoals Toffler voorspelde – aansluiting op internet, waar alle denkbare informatie beschikbaar is en waar alle aanbieders meer dan ooit vergelijkbaar zijn. Kan het nog transparanter?

Maar toch is het zo volgens Oxfam Novib, verwijzend naar The World’s Billionaires 2018 Ranking van Forbes en het Global Wealth Report 2018 van Credit Suisse.
De armste miljardair van de club van 26, nummer 26 dus, is Wang Lianjin met een bezit ca. $ 30 miljard. De rijkste, nummer 1, is Jeff Bezos, met een bezit van $ 110 miljard. Samen bezaten deze 26 mensen (eind 2018) zo’n $ 1.350 miljard. En hun vermogen groeit kennelijk zo snel dat er elk jaar minder mensen evenveel bezitten als de armste helft van de bevolking.

Ongelijkheid in de wereld

Bron NRC 21 januari 2019
‘Fantastisch jaar’ voor miljardairs, maar armsten gaan erop achteruit

 

Hoe rijk kun je worden met kennis?

Hoe kunnen sommige mensen zo snel zo rijk worden? Zelfs als je een zeer goede zakenman of zakenvrouw bent, is het vrijwel onmogelijk om met hard werken en handel in een paar jaar 30 miljard bij elkaar te sprokkelen, laat staan 110 miljard.

1e golf   agrarische economie    >   exploitatie van land

2e golf   industriële economie    >   exploitatie van machines

3e golf   kenniseconomie            >   exploitatie van markten

4e go+   concepteconomie         >   exploitatie van ideeën

Elke economie heeft z’n eigen exploitatiemodel.
In lijn met de filosofie van Toffler de drie elkaar opvolgende economieën.
Met als aanvulling de concepteconomie.

Concepteconomie

We zitten misschien wel in de kenniseconomie, maar parallel aan de kenniseconomie draait ook een concepteconomie. In die economie ontspruiten de meeste miljardairs.

 In de concepteconomie draait het om het exploiteren van concepten.

In de concepteconomie richten ondernemers zich niet langer op gaten in de markt, maar exploiteren concepten. Je maakt bijvoorbeeld eenmalig een handige online tool voor beleggers en verkoopt of verhuurt dit stramien aan een miljoen klanten. Variabele kosten per verkochte eenheid: 0. Dan gaat het hard.

 Bij het exploiteren van concepten staan de inspanningen niet meer in verhouding tot de opbrengsten.
De opbrengsten worden bepaald door het idee waarop de inspanningen gebaseerd zijn.

Bij conceptexploitatie zit zowel de aantrekkingskracht als de winst in het idee. Een goed idee op het goede moment is zo winstgevend en deelbaar dat visionaire ondernemers die alles goed doen, kennelijk miljarden kunnen verdienen.

Neem bijvoorbeeld Office van Micorsoft (Bill Gates, nummer 2 Forbes 2018 en Steve Ballmer, nummer 22 Forbes 2018), Facebook (Mark Zuckerberg, nummer 5 Forbes 2018) of Google (Larry Page, nummer 12 Forbes 2018 en Sergey Brin, nummer 13 Forbes 2018).

 In feite kondigde Toffler in 1980 niet alleen de kenniseconomie aan, maar ook de concepteconomie.

Toffler beschreef hoe iedereen met een computer en een goed idee in staat is om als ondernemer kleinschalig waarde toe te voegen vanaf huis. En hij dacht dat we dit ook allemaal zouden gaan doen.

Veel werknemers zijn, zoals Toffler voorspelde, kleinschalig gaan ondrnemen (CBS: aantal zzp-ersin 2018 is 1,1 miljoen). Maar veel zzp-ers verdienen niet wat zij zouden willen verdienen: een redelijk inkomen. De oorzaak zit meestal in het uitgangspunt van de onderneming: het concept is te onduidelijk (een beetje van dit en een beetje van dat), te onzichtbaar (presentatie) of te inwisselbaar (meer van hetzelfde).

 

Ondernemen vanuit een idee

Een gedurfde toekomstvisie waarin het individu weer centraal staat.
Alvin Toffler, De Derde Golf, Veen Uitgevers

Ondernemers met een goed concept zijn doorgaans succesvoller. Zij voegen met minder moeite meer waarde toe.

De vraag is dus: Wat is je idee en wat maakt je idee waardevol voor anderen?

Niet ondernemen met winstgevendheid als doel, maar ondernemen als way of life met winstgevendheid als gevolg.

Alvin Toffler overleed in 2016, maar zijn gedachtengoed is eigenlijk nog steeds springlevend.

 

Over The Third Wave:
“Een gedurfde toekomstvisie waarin het individu weer centraal staat. “


impactory    meer bereiken met je website