Hoe de bezoekerservaring van je website je omzet bepaalt

(leestijd: 5 minuten)
Don’t worry about a search machine …
___________________________________________

 

Met Impactory ben ik gespecialiseerd in het verbeteren van online bezoekerservaringen. Want, niet víndbaarheid, maar bezoekerservaringen bepalen wie waar koopt. En daar heb je als ondernemer invloed op.
Bovendien draagt een betere bezoekerservaring wezenlijk bij aan vindbaarheid.

 

Over je bezoekerservaring:
wat het is

waarom het dé oplossing is
hoe het werkt

 

VEO = Visitor Experience Online

 

Wat is de bezoekerservaring van je website

De bezoekerservaring van je website (VEO) bepaalt in hoeverre je website aantrekkingskracht heeft op je bezoekers.

De bezoekerservaring is de manier waarop je bezoekers je website beleven. Vinden zij op je website wat ze hopen? Bied je dé oplossing aan? En handelt je website het makkelijkste wensen af?
Maak je met je website een betrouwbare indruk? En hoe verhoudt de beleving van je website zich tot de beleving van websites van andere aanbieders? Want bezoekers zijn meestal niet op zoek naar een oplossing, maar naar de meest aantrekkelijke oplossing.
De bezoekerservaring van je website bepaalt dus je online aantrekkingskracht.

 

• Met een positieve ervaring komen mensen in the mood.
• Met een zwakke ervaring verliezen bezoekers hun aandacht.

 

VEO en SEO

VEO is de tegenhanger van SEO (Search Engine Optimalisation):

  • SEO richt zich op het optimaliseren van je website voor Google met als doel:
    meer bezoekers op je website.
  • VEO richt zich op het optimaliseren van je website voor bezoekers, met als doel: wensen van bezoekers beter in vervulling laten gaan.

 

“Wat heb je aan bezoekers die geen affiniteit ervaren met je website?”

 

Waarom ik mij richt op VEO

In tegenstelling tot de meeste online marketingspecialisten richt ik mij primair op VEO.

Dit is waarom:

  • Niet Google, maar bezoekers bepalen waar zij kopen

    • We oriënteren ons op oplossingen die het beste aansluiten op onze wensen
    • 
Hoe groter het belang van de aankoop, hoe intensiever we ons oriënteren
      • Welke websites die we vinden, bezoeken we?
      • 
Bij welke websites die we bezoeken, kopen we?

> Google toont opties indicatief, Googelaars selecteren intuïtief 

  • Wie zich oriënteert, oriënteert zich op een specialist
    • We geloven dat we voor onze speciale wensen bij specialisten moeten zijn
    • Kansen voor niche-oplossers dus
    • Specialisten gebruiken op hun websites meestal een eigen jargon en typische specificaties

 > Specialisten zijn doorgaans ook prima vindbaar zonder SEO

  • Mensen selecteren niet alleen op kwaliteit, maar ook op het proces

    • We richten ons op de beste oplossingen met de soepelste afhandeling
    • 
Als de afhandeling niet soepel verloopt dan gaan we snel verder

> Waarom meer bezoekers als een website niet echt aanspreekt?

  • Ondernemers overschatten Google en onderschatten de tam-tam
    • 
Steeds vaker vertrouwen we op reviews, social media en via-via
    • Online weten we met elkaar steeds beter de allerbeste oplossingen te vinden en te delen

> Verhalen van klanten zijn vaak belangrijker dan vindbaarheid

  • Websites met de beste bezoekerservaringen bouwen voorsprong op

    • De allerbeste websites trekken steeds meer klanten aan
    • Google waardeert betere websites met een betere vindbaarheid
    • 
Websites met minder aantrekkingskracht gaan het moeilijk krijgen

> Voor welke bezoekers wil je dé website worden?

De juiste diagnose stellen

Om de juiste acties te ondernemen moet je weten wat de oorzaak is van een omzet die zich niet naar tevredenheid ontwikkelt. De concurrentie speelt zich steeds minder af op vindbaarheid met Google, en steeds meer op de interactie van je website met je bezoekers, dus op de bezoekerservaring van je website.

Websites die wensen het soepelste afhandelen, laten de andere aanbieders op den duur achter zich (bekende voorbeelden: booking.com, coolblue.nl, bol.com, maar ook kleinere partijen zoals bijvoorbeeld: ecotools.nl (oa schuurpapier), paardendrogist.nl (alles voor de gezondheid van je paard), dehollandseklompenwinkel.nl (wereldwijde levering handgemaakte klompen).

Omdat we allemaal elke dag met Google werken en iedereen elkaar vertelt hoe belangrijk Google is voor je marketing, zijn we met z’n allen gaan geloven dat vindbaarheid met Google allesbepalend is voor onze omzet. En zijn we vergeten dat online marketing – net als in het offline leven – primair draait om passende kwaliteit en passende service.

Nog twee punten:

1. Makkelijker meer klanten dan meer bezoekers

De meeste websites zetten niet veel meer dan 1% van hun bezoekers om in klanten.
Je website sluit dan niet echt aan op de verwachting van vrijwel 99 van de 100 bezoekers.

Wat veroorzaakt eigenlijk dat de meeste mensen
die je website bezoeken, geen klant bij je worden…

…en hoe kun je die oorzaken planmatig wegnemen,
met als gevolg: voortdurend meer respons?

Is het niet logischer om eerst je online bezoekerservaring (VEO) te optimaliseren, voordat je meer bezoekers aantrekt? En is het niet makkelijker om de respons op je website te verbeteren, in plaats van steeds meer niet-kopende bezoekers aan te trekken?

Schematisch:


bezoekers            van bezoeker                 orderwaarde                    omzet online
aantal/mnd                naar klant                     gem./ bezoeker                     totaal /mnd
    1.000                        1%                                   250                                    2.500

De makkelijkste manier om je omzet te bevorderen is door de wensen van je bezoekers beter af te handelen.

 

2.     Google waardeert een betere bezoekerservaring

Google is niet alleen gericht op zoekwoorden, maar laat heel veel factoren meewegen bij de vindbaarheid van je website. Zoals de tijd die bezoekers op je website rondneuzen en de acties die bezoekers op je websites verrichten. Maar ook de mate waarin je website online wordt aanbevolen door anderen, is een belangrijke factor.

Een betere bezoekerservaring draagt dus bij aan een betere vindbaarheid. Uiteraard zijn zoektermen in pagina’s belangrijk, maar die zoektermen moeten wel de juiste bezoekers aantrekken.

Uiteindelijk staan bij Impactory de doelen van bezoekers altijd voorop. Want alleen door het behalen van de doelen van je bezoekers behaal je je eigen doel, want dat doel is voor ondernemers meestal meer omzet.

Alle argumenten samengevat:
Websites met de beste bezoekerservaring trekken meer klanten aan en bouwen daarmee voorsprong op.

 

Hoe het werkt

Wil je met een betere bezoekerservaring meer bezoekers omzetten naar klanten?

Daarover kan ik meer vertellen in een gesprek.

 

Aan welke website geven je bezoekers de voorkeur?
Aan die van jou of aan die van andere aanbieders?

 

Don’t worry about a search machine …

 


‘… hear the the birds near your doorstep singing: this is my message to you…’

Het feit dat je website bezoekers trekt is al een boodschap…
Door je website te finetunen op de wensen van je bezoekers zullen meer bezoekers actie op je website ondernemen en zullen meer mensen je website gaan vinden.