Meer verdienen met je website – Maar hoe?

Met je website laat je zien hoe aantrekkelijk je bent. Toch gebeurt er niet wat je wilt dat er gebeurt, namelijk: meer respons van je bezoekers. Je bent niet de enige, want de meeste ondernemers overkomt dit. Maar wat is hiervan de oorzaak?

Vrijwel iedereen die zich oriënteert begint online. Vanuit mijn interesse in communicatie ben ik geïnteresseerd in de vraag waardoor de ene website meer klanten aantrekt dan de andere. Wat doen ondernemers met een goedlopende website of webshop anders?

Misschien heb je net als ik allerlei blogs en boeken gelezen over online marketing. Misschien plaats je geregeld berichten op facebook of linkedin. Misschien heb je iemand gevraagd om vlottere teksten te schrijven. Misschien heeft iemand je website een modernere look gegeven. Of misschien heeft iemand je geholpen om meer zoekwoorden in je teksten te verwerken.

Natuurlijk kun je met allerlei tips je website verbeteren, maar al die tips geven niet het antwoord op de vraag waardoor sommige websites het buitengewoon goed doen en andere websites nauwelijks aan omzet bijdragen.

Om je mee te nemen in mijn gedachten vertel ik eerst iets over Edison die in Amerika een revolutie ontketende met de gloeilamp.

Hoewel de meeste mensen denken dat Thomas Alva Edison (1847-1931) de gloeilamp heeft uitgevonden, kwam het idee van de gloeilamp in 1806 uit de koker van de Engelse scheikundige Humphry Davy. We associëren de uitvinding van de gloeilamp met Edison omdat hij het idee van de gloeilamp in 1879 werkend maakte. Hij ontwikkelde met zijn laboratorium een gloeilamp die in grote aantallen kon worden gemaakt. Hij zorgde voor publiciteit voor de gloeilamp als alternatief voor kaarslicht. En hij liet het eerste electriciteitsnetwerk in de wereld aanleggen in Pearlstreet (Manhattan), waardoor de verkoop van gloeilampen zich pijlsnel ontwikkelde. 

Moraal van het verhaal: ondernemen vraagt om een goed idee en een goed idee vraagt om een goede uitvoering.

Het beeld dat de meeste ondernemers hebben van online klantwerving is ongeveer als volgt: 1. Ik laat een mooie website maken. 2. Ik plaats wervende informatie op mijn website. 3. Ik promoot mijn website via social media of advertentes (SEA).

Dit beeld van online klantwerving is gebaseerd op de volgende overtuiging:

winst = omzet – kosten

Als er meer binnenkomt en je minder uitgeeft houd je meer over. Het is het meest basale idee van geld verdienen. Als ondernemer probeer je dus zo veel mogelijk mensen te verleiden om je website te bezoeken in de hoop dat ze daar gaan bestellen. Logisch, want hoe meer omzet, hoe meer winst.

Maar is ondernemen eigenlijk wel zo logisch als het lijkt? Achteraf wel. Je kunt immers de resultaten meten? Maar waardoor worden de resultaten veroorzaakt?

Door de jaren heen sprak ik met honderden ondernemers. Ondernemers met grote bedrijven en ondernemers met kleine bedrijven. Ondernemers die net begonnen waren en ondernemers die al tientallen jaren aan het ondernemen waren. Mij werd duidelijk dat ondernemers die hun ideaal centraal stellen meer voor elkaar lijken te krijgen dan ondernemers die winst als doel centraal stellen. En dat zette mij aan het denken.

Kortom: ondernemers die het goed doen zien winst als beloning voor hun inspanningen. En die inspanningen zijn gebaseerd op een ideaal. Een idee dat ze willen realiseren.

Ondernemen is misschien toch minder logisch dan het lijkt.

Succes lijkt vooral voort te vloeien uit de motivatie om een idee te realiseren. Zonder motivatie geen enthousiasme en zonder enthousiasme geen overtuigingskracht.

Zonder enthousiasme kun je anderen niet enthousiast maken. Zeker niet online, waar websites mensen die zich oriënteren over de streep moeten trekken.

Omdat enthousiasme vooral voortvloeit uit het idee waarop iemand onderneemt leg ik je een ander winstmodel voor:

winst = idee + uitvoering

Ondernemers met een motiverend idee zijn enthousiast om hun idee goed uit te voeren. En dit enthousiasme zorgt voor aantrekkingskracht.

Toen Edison de gloeilamp voor zich zag als baanbrekend alternatief voor kaarslicht was hinnikt meer te houden. Hij experimenteerde met honderden gloeidraden, totdat hij ontdekte dat koolstof – op dat moment – de beste gloeidraad was. Ook bedacht hij hoe hij de gloeilamp in grote aantallen betaalbaar kon produceren. En hoe hij snel een groot publiek voor zich kon winnen.

Als je met je website niet het gewenste resultaat bereikt dan heeft je website niet de gewenste aantrekkingskracht. Het uitblijven van het gewenste resultaat kan dan aan twee dingen liggen:

• aan het idee waarmee je onderneemt
• aan de uitvoering van je idee

Je kunt je website wel verbeteren aan de hand van allerlei tips, maar op welk idee is je website eigenlijk gebaseerd? Als je meer wilt bereiken met je website, overweeg dan om het beeld van ‘omzet min kosten’ te verruilen voor ‘idee + uitvoering’.

Op welk idee is je website gebaseerd? En wat maakt je idee voor jezelf en voor je bezoekers zo aantrekkelijk? Door het gewenste resultaat van je onderneming te beschouwen als idee + uitvoering, wordt waarschijnlijk al duidelijk waar de kneep zit.

Lees ook:
Waarom een goed idee voor elke onderneming van levensbelang is
Maak van je website een ervarium

 

___________________________________________________________

Impactory – meer bereiken met je website
Er zijn drie factoren waarmee je de aantrekkingskracht van je website kunt verbeteren:
• 
positioneren (wat je website waardevol maakt voor je bezoekers)
• inspireren (hoe je je bezoekers bij je verhaal betrekt)
• activeren (hoe bezoekers gaan doen wat je wilt dat ze doen).
Voor meer informatie: impactory.nl